مـن حـكـايـات بُهـلـول – مـدونـة الكـاتـب الشـاعـر جـودت راشـد الشـويـكي

hikayat_bohlool@hotmail.com



انما للصبر حدود …!

يوليو 19, 2010
0 views

   

       قوم يا ابو صابر … قوم اقصد عالشغل . . ويا رب تفتح قدامك كل المحاسيم والمعابر ويحفظك من كل عين زرقه وحظ عاثر ويبعد عنك العكد والنكد ويقبضوك المعاش بجاه الواحد الاحد ويعطيك رزقه اللي زرع واللي حصد يا ابن سلمى وعبد الصمد . – خير انشا الله .. كل هالدعاوي ما هي لله اكيد في حاجة يا ام صابر … قولي شو عايزه ومن غير لف ودوران . لانها كثرة الدعاوي جابتلنا العمى والقطران .. ظليتي اتقولي من قدامهم سد ومن خلفهم سد حتى عملوا سد طويل مثل سواد الليل . وكل هذا صار في زمن المفاوضات والحوار والمؤتمرات وحسن الجوار .. –  اسمع يا ابو صابر . انا اليوم عايزه انزل على السوق ..   – خير انشا الله .. لا تقولي عايزه اشتري كندرة او فستان لانك عارفه اني مفلس وطفران . -  يا حسرة قال كندره وفستان وانت دايما بتقول انك مفلس وطفران . . وبتقول هذولا الاغراض من الكماليات والشاطر بهل وقت بيوفر للضروريات  يعني الاكل والشرب والفواتير وكل يوم بتعطيني درس بالتدبير غير الحكم والمواعظ بالتوفير . – عظيم … هي انتي احفظتي الدرس .. وبلا طق ونق وتعمليلي كل يوم  عرس .. طيب لويش نازله على السوق .. يمكن علشان تشتري برقوق . – لا .. انا نازله اتفرج على اللحمه … بلاش تطلع في وجه الولد وحمه … يعني اشوف الجديان والخرفان وهي امعلقه عند اللحامين … صدقني اني انسيت لونها وريحتها من قبل عيدين .. وللا  الفرجه كمان ممنوع .. وكلام الحزينه دايما مش مسموع . ! – لا لا … مهو المثل بيقول الفرجه ابلاش … ولانه ضارب فيكي الوحام وانا ماني داري … ويا خوفي لو اتخلفي مثل العاده ثوم ويا ناري … ساعتها ابتكمل فرحتي وابتخرب ادياري . صدقيني انا كمان نفسي اشوف اللحمه   ولو من بعيد واشم ريحتها ومثل ما بيقول المثل الريحه ولا العدم  والعتب احسن من الندم .انا بقول بلاش .. خايف بعدين تتعودي على ريحتها وتظلي اتنقي واتجيبي في سيرتها . – لكن اسمع يا ابو صابر .. يعني اللي بيوكلو لحمة احسن منا . ولا احنا مش منهم وهم مش منا . - استغفر الله يا حرمه …لا ..لا تغلطي .. معلوم احسن منا .. وقولي الله ايعينهم ويحفظهم ذخر وسند لهل الوطن ويعطيهم العافيه . حتى لو ابتمشي حافيه .. يا مستوره هذولا ليل نهار بيفكروا وبيخططوا او بتلاقيهم مثل المكوك رايحين جايين بالطول والعرض ..او بيسافروا لكل الارض .. يعني فكرك علشان مين ..علشاني وعلشانك . يعني لازم يوكلوا لحم علشان يعرفوا يفكروا . لان الفكر ابيحرق طاقه . والطاقه ابتجي من الزفر . وشرب عصير الجزر بعيد عنك وبعيد عن السامعين .. وكل الدعم للمسؤولين وللغلابه الصمود والصبر الى يوم الدين … وصدقوني انهم سيعودوا كما عاد قوم حنين !!

نشرت في جريدت القدس بتاريخ 2009.1.18
Be Sociable, Share!

  1. فراس Said,

    كلام حلو كتير بس مافي حد بيسمع كلهم بيدوروا على مصلحتهم

أضف تعليقك

*

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture.
Anti-Spam Image

Powered by WP Hashcash